Thursday, December 19, 2019

Dah sudah...

Hari ini, aku ambik cuti , unrecorded leave...jadi sempat la pulang ke rumah tengah ari , nak tukar pakaian dan bawak anak anak jalan , cuti sekolah masih panjang lagi...
Dan masok lah waktu Zohor, azan berkumandang dari surau kat belakang rumah aku,aieeeeee.....budak di suruh azan.Suara pun belom akil Baligh,...
Ada tak betol nie, mana yang dewasa? Jadi , aku solat zohor di rumah, ( maaflah ye...), selesai solat aku terus pergi ke surau. Aku tanya, kenapa budak kecik yang azan tadi? Mana orang dewasa? Aku di jawab, mereka tengah mendidik anak anak nie... Alahai...Aku tak marah , mereka mendidik, bagus ...tapi takkan azan untuk solat di lepas kan tanggungjawabnya ke budak kecik yang belum akil baligh..
Come on...Islam sekarang nie tengah di perlekehkan, jangan lah sampai benda besar macam tu suruh budak kecik, kita orang Islam sendiri memperlekehkan.. Aku setuju dengan niat mendidik, tapi belum sampai masa nya... Galas lah tanggungjawab itu untuk orang dewasa.
Di Palestin, saudara ku tertindas, di China saudara UIghur ku di seksa.. Bangkitlah wahai saudaraku semua...Jangan lah menjadi pengikut Agama Islam saja, jadi lah penganutnya yang bertanggungjawab. Masa kita sudah tak banyak...lupakanlah keduniaan yang melampau...pesanan ini juga untuk diri aku sendiri.... We stand by our akidah yang satu...kekalkan...
#Uighur #palestine #bersatulah

1 comment:

Kakmim said...

kat tempat kami belum lagi dgr sora budak belum akil baligh azan.. hmm..

Selamat Hari Raya Aidilfirtri 1442H /2021- Pandemic Raya yang kedua.

Tersusun rapi sepuluh jari, Bunga melur si bunga melati , Ucapan dihantar pengganti diri, Mohon maaf setulus hati. Assalamualaikum ...