Sunday, August 22, 2010

Kisah sedih kawan aku..

Semalam kue pegi lepak kat The Springs..biasalah , menghabiskan masa sambil nemani org2 rumah nya membeli perkakasan membuat kuih. Raya kan dah dekat. Apa yang menyentuh hati kue semalam, terjumpa seorang kawan lama, my junior in school dulu.
Seperti biasa kue akan tegur, and bertanyakan khabar. For once, aku rasa bertanyakan khabar pada kawan aku nie, satu tindakan yang salah. Bukan apa, dier terus pegi cerita kat aku yang husband dier dah pass away, and yesterday betul2 baru sebulan. Tergamam gua. Aku cakap sorry lah pasal tak dengar cerita. Sedih juga dengar cerita dier nie, yelah laki dier tak sakit, tiba2 jer passaway. Sebab..bacterial infection kat lungs…aduhhhhhh. Mula2 tu dier cakap husband dier sakit tengkuk, so dier pegi jumpa doctor kat klinik kea per ker kat Miri nun ( coz dier baru jer transfer ke Miri ). Alih2 doktor tu bagi 2 suntikan kat tengkuk dier. Then laki dier ok jap. But few days later, laki dier punya health dah depleting. So dier balik Kuching, doctor kat Kuching ( well known hospital lah )cakap laki dier ok lak. And laki dier pun Nampak cam ok balik jer. Lepas tu, laki dier sakit balik, dier punya BP turun, kidney dier fail and sekelip mata jer dier dah meninggal. Kawan aku nie cakap, dier betul2 tak sangka yang laki dier akan pergi dulu. Sampai dier cakap, dier dah tak mampu nak menangis lagi dah. Masa dier cerita nie kat aku, kakak dier yang temankan dier beli barang raya untuk anak2 dier dah bercucuran air mata. Sedih tengok nasib adik dier kot. Anak2 dier sampai takat semalam semua masih pikir bapa diaorang masih kat Miri. Aduhhhhh …tersentuhnya hati kue kat situ. Kesian tengok anak dier, coz yang bongsu baru jer 10 bulan. Asyik2 sebut papa..papa jer depan dier.
Aku betul2 tergamam dengar kisah dier, aku cuma mampu cakap kan takziah & bersabar je lah. Tuhan sayang husband dier. Aku dapat bayangkan yang betapa sedih nyer kawan aku nie nanti di pagi raya..
Aku? Aku rasa aku amat beruntung , ye lah bila terkenang kisah sendiri, kena admit ICU, lepas lak attack BP yang gila2 tinggi punya reading ( doktor cakap aku sungguh2 bertuah ), sempat sambut bulan puasa, sempat lagi raya ngan family ku. Tak dapat lebih aku ucap kan selain dari Alhamdulillah atas kesempatan yang ada nie…
Satu lagi kesimpulan yang aku dapat, bahaya jugak kena bacterial infection nie yer, lebih2 kalau jumpa jenis bakteria dorman, bila dier dah matang baru dier keluar and attack perumah dier…
Aku Cuma mampu doakan untuk kawan aku nie supaya bersabar je atas ujian Tuhan nie..and kalau orang rumah kue baca nie, sesungguh nya kue betol2 sayang you all…

1 comment:

Khairul Onggon said...

sedih woo.. tedah eh.. yg hidup pasti merasai mati.. yg hidup patut truskan kehidupan jadikan semua ya iktibar hoh.. :)

Selamat Hari Raya Aidilfirtri 1442H /2021- Pandemic Raya yang kedua.

Tersusun rapi sepuluh jari, Bunga melur si bunga melati , Ucapan dihantar pengganti diri, Mohon maaf setulus hati. Assalamualaikum ...