Monday, February 19, 2018

From Ipoh with Love...

Cepatnya masa berjalan, dah sebulan setengah dah aku berada di Ipoh. Tinggal lagi sebulan, aku kembali ke Kuching. Apa bezanya kedatangan kali kedua ke Ipoh? Semestinya aku enjoy, aku anggap ini sebagai honeymoon dari kesibukan kerja di Kuching. Tapi, bila kau dah berkeluarga ni, bila berjauhan memang asyik jer teringat kat mereka. Kesian jugak bila dengar anak asyik demam jer, tapi itulah yang ujian nya kan. Kena sabar banyak banyak.
Jadi, sebulan setengah, apa yang aku dah buat? Serius aku cakap, aku banyak buat “hunting” untuk hotwheels, gundam dan benda pelik yang aku boleh jumpa kat pasar karat. Ada yang aku dah beli, setengah nya aku dah buat list yang mesti dibeli sebelum pulang Kuching.
Koleksi gundam aku, yang belum ada RX78, dan aku terjumpa satu kat pasar karat dengan harga RM8. Ha ..cukup murah, gundam yang aku idamkan selama ini aku dah dapat, tak lah baru sangat, tapi calar calar yang ada kat model RX78 nie, memang cukup sesuai untuk buat diorama. Dan jugak aku jumpa Zaku, die cast iron dengan harga RM20. Memang cukup berbaloi bagi aku.
Pemburuan masih lagi diteruskan, cuma harapnya cukup lah bajet nak beli semua yang dah di senaraikan. Dan jugak, aku dapat geng baru kat sini, bertambahlah sahabat aku. Semua nya baik, jadi tak lah aku terasa janggal sangat. Dan mereka amat di alukan untuk cari aku bila pergi Kuching.
Makanan? Apa yang aku dah cuba? Hmmm… paling menarik aku minum kopi Aceh. Yang di hidangkan dalam piring tapi terbalik. Unik..caranya? Kena datang Ipoh cuba, ada di kedai Koppeme kawasan Greentown Nova.
Roti Arab, aku suka kari kuah dia, sebab ada pedas dan masam sekaligus, roti pulak lembut.
MI kari Ipoh, sesuatu yang berlainan dari Mi kari Sarawak.
Tapi yang paling aku tak boleh lepas, kopi hainan dekat Keng Nam Cafe.Memang terbaik.
Ipoh boleh dikatakan sebagai food heaven. Banyak lagi makanan yang nak aku cuba, pembatas nya sekarang adalah pengangkutan. Nak sewa kereta, seorang jer , memang mahal, nak asyik pakai uber, kering lah akaun bank aku…
Matlamat seterusnya maybe nak pegi Jonker Street kat Melaka..until then..adios

4 comments:

Coffee Girl said...

wah best eh. lamak sik jenguk sitok.
u gik dgn sains kah? kah tok attachment dgn sains? untung dapat jalan. dan happy nanga u gik berblog =)

Vivian said...

im here to say hi!!

ztie said...

peminat kopi nampaknya tok hehe

Uncle Seven said...

Coffee girl - MAsih agik ngan SAINS, lamak juak x berblog.. boleh release tension


Vivian - Also Hi to you

Ztie - yes, saya peminat kopi, tegar, kipas susah mati hehehehe

Selamat Hari Raya Aidilfirtri 1442H /2021- Pandemic Raya yang kedua.

Tersusun rapi sepuluh jari, Bunga melur si bunga melati , Ucapan dihantar pengganti diri, Mohon maaf setulus hati. Assalamualaikum ...