Tuesday, January 21, 2014

Tazkirah 2 ehem...

Hati…apa ada pada hati? Bak kata kata orang melayu “ kalau ikutkan hati memang…..”. Tapi inilah yang terjadi sekarang ini. Orang lebih menggunakan hati & dan perasaan dalam membuat keputusan. Akal memang lansung tidak berguna pada manusia pada zaman sekarang ini. Kebanyakkan yang berjaya di luar sana adalah orang yang menggunakan akal , yang berjaya mengaut keuntungan, semua nya orang yang menggunakan akal. Kita sepatutnya tidak boleh menggunakan hati bila membuat keputusan. Rasa malas, rasa lemah, rasa mau tidor itulah tindak tanduk hati. Tapi bila akal bekerja, ia akan menjadi aku tak boleh malas kerana orang malas selalu rugi, aku tak mau tidor nanti terlebih tidor mata aku bengkak….itulah contohnya. Akal menyuruh kita maju ke depan bukan nya bermalasan, akal akan menyuruh kita pandai membuat penilaian yang mana baik dan mana yang buruk. Akal itulah kelebihan kita yang di kurniakan oleh Allah, yang membezakan kita dari generasi atau makhluk lain. Isteri aku selalu cakap mind over body…aku tak paham sangat maksudnya tapi bila aku berada dalam keadaan terdesak..otak aku akan ambil alih mengambil keputusan tepat di masa kecemasan. Jadi secara amnya yang aku ingin sampai kan adalah , jangan ikut kata hati nanti binasa….gunakanlah otal a.k.a akal kita untuk menterjemah setiap perkara….Assamualaikum untuk semua…

No comments:

Selamat Hari Raya Aidilfirtri 1442H /2021- Pandemic Raya yang kedua.

Tersusun rapi sepuluh jari, Bunga melur si bunga melati , Ucapan dihantar pengganti diri, Mohon maaf setulus hati. Assalamualaikum ...