Tuesday, December 21, 2010

Kapit Journey

Hmmm….first time pegi ke Kapit. Apa yang boleh aku katakan, sungguh mencabar jugak ya. Pengalaman di sana, ada yang best n ada yang tak best. The people over there, what I can say ..mesra la jugak. Cuma yang membataskan perhubungan serba sedikit adalah bahasa. Aku cuma boleh bercakap Iban sedikit2 saja, dan bahasa Iban Kapit agak dalam bagi aku. But at least aku boleh berhubung lebih2 lagi tugas aku kat sana melibatkan banyak berhubung dengan penduduk tempatan. Belajar jugak bahasa2 baru.
Makanan di Kapit…harga nya berapi jugak. Paling aku tak dapat lupa, makan malam pertama aku di Kapit. Aku order nasik goreng kampong, ya mana takder rasa langsung. Takder rasa masin, as if dier Cuma goreng nasik putting dan letak few ingredient , masin , pedas memang langsung takder rasa, dah lah letak timun dua keping harga nya sampai RM5.50. Ada geng lain pulak , dier pegi makan kat tepi tasik, ambik lah nasik campur, bila time bayar dier kena charge sampai RM 20. Ternganga kawan gua tok. Sebab dah makan dier bayar je lah, lepas bayar tu tiba2 jer pembantu kedai tu cakap dier salah kira, so dier bagi balik RM7. Korang bayangkan, makan untuk seorang nasik campur sampai RM13 seorang. Ada la lagi kes harga makanan yang terlebih kira yang aku dengar tapi malas la nak cerita abis.
Satu lagi yang kami semua perasan, semua perempuan di Kapit memang cantik2 belaka. Cakap tak guna lah but kami semua dah kena warning by somebody jgn main2 dengan pempuan Kapit, so semua jaga line masing2. Tapi sesungguhnya mereka memang lawa2. Kawan aku cakap pempuan Kapit memang 3G.
Satu makanan yang jadi fevered aku masa kat sana adalah roti canai telur goreng. Layan wa cakap lu. Hampir setiap pagi itulah menu breakfast aku. Ini lah rupa nya roti canai telur goreng tu.

Bagi aku personally, pengalaman pegi Kapit memang best. Seronok jugak dengan cabaran2 nya, dengan pemandangan nya. The mix culture. Truly 1 Malaysia.



Boat Express aku bertolak pukol 1.00..


Ni lah boat express tuuu


Signboard yang mengalu-ngalukan kedatangan anda ke Kapit

Terminal Express Kapit



Sekilas pandangan terminal express Song



Aku N Mr Rahim...chief event & coordinator

4 comments:

Ms Tikot said...

Best eh, rugi kmk x ekot.... rasanya cdak kat KApit saya sengaja mark up rega makanan kali, cz time ya time org rami...& peluang cdak utk mark up regalah ya.

Tia said...

aku juak lom sampei ke Kapit...

Uncle Seven said...

Ms Tikot...kali juak...rega di nait masa urang rami...

Big M...rugi x pegi Kapit...u mesti suka lak ngan canai goreng ya...

Coffee Girl said...

Aku pun lom juak sampei ke kapit. Song dah selalu sangat. stgh jalan jak gik... nunggu jambatan siap kot, baru sampei kapit... aku, Tikot dan mama.. hahah

Selamat Hari Raya Aidilfirtri 1442H /2021- Pandemic Raya yang kedua.

Tersusun rapi sepuluh jari, Bunga melur si bunga melati , Ucapan dihantar pengganti diri, Mohon maaf setulus hati. Assalamualaikum ...