Thursday, December 3, 2009

3 Destinasi awal Anugerah Desa Cemerlang yang menawan hatiku...( wasehhhh tajuk hahahahahaha )

So far, dah 3 kampung dah aku masok. Kampong Pabahanan ( Limbang), Kampung Selanyau( Miri) , kedua-dua nya perkampungan Kau m Kadayan & Uma Belun ( Kapit) perkampungan Kaum Kayan. Lamak gilak diam di Bandar, bila kita masuk ke kampong yang masih lagik penuh dengan semangat kekampungan yang sejati, penuh tradisi, penuh dengan semangat kekampungan , betul2 membuka mata sendiri. Betapa kampong ku di Kuching dah sikda agik ciri2 macam tok.
Paling best, welcoming ceremony. So far, most memorable one is Uma Belun. Banyak dah jak gambar yang aku mauk share. The beauty Uma Belun yang terletak di Sg Assap , Belaga tok, membuatkan aku speechless. Paling best, yang dipersetujui oleh semua hakim, perempuan mereka( yang muda ajaklah ), memang menawan. Lemah lembut, putih…mana judge yang masih bujang ya ternangak mulut jak lah nanggar.
Destinasi seterusnya ari tok, will be Rumah Michael Lanyau merupakan wakil bahagian Bintulu. Sambutan diluar jangkaan barangkali. Ketua hakim , the most seniors judge untuk event tok, madah susah mauk menjangka sambutan bagi tiap2 wakil kerana mereka akan melakukan paling baik untuk menarik hati para hakim.
Mengadili bagi bahagian ICT, kemudahan IT yang ada di setiap kampong mengagumkan . tiada bantuan dari kerana semua nya atas usaha sendiri. Keinginan untuk memajukan diri, tidak mahu ketinggalan , membuat mereka tidak lokek untuk membangunkan sendiri pusat2 komputer dan mengadakan kelas.
Di Uma Belun, kesedaran penggunaan barangan canggih, seperti digicam, camcorder and telefon bimbit yang canggih amat2 mengejutkan aku. Walaupun warga tua disana, keupayaan untuk mengguna digicam & camcorder amat tinggi. Tidak banyak soalan , menggunakan nya dengan penuh keyakinan. Telefon bimbit iboh cerita, aku terkejut nanggar seoarang warga emas ya makei Iphone. Kalah menar aku oleh urang tua ya…
Ya baruk sikit aku cerita…more to come. Aku dah mauk berangkat ke destinasi seterusnya….until then…adios.

No comments:

Selamat Hari Raya Aidilfirtri 1442H /2021- Pandemic Raya yang kedua.

Tersusun rapi sepuluh jari, Bunga melur si bunga melati , Ucapan dihantar pengganti diri, Mohon maaf setulus hati. Assalamualaikum ...