Wednesday, March 30, 2016

Laporan semasa ... ( boleh ke tajuk macam nie ..? )

Sekarang nie yang tengah hangat dalam pasaran, yang menjadi perbualan anak anak muda, golongan semi veteran macam aku sekarang di pejabat, sudah pastinya cerita Batman vs Superman. Bagi tahun 2016 nie, setakat bulan Mac nie, inilah movie terbaek yang aku layan. Memang aku tak akan sangka yang cerita cerita komik yang aku baca dulu semua nya dah jadi movie. Seronok ? memang lah...
Satu lagi yang movie yang best, untuk wayang tempatan lah, semesti nya animasi Boboiboy - The Movie, terbaek punya kartun animasi Malaysia. Maaf lah Upin Ipin, dah ada hero baru di kalangan kanak kanak sekarang nie, jugak di kalangan dewasa macam aku hahahaha...jadi sapa yang belom tengok Boboiboy The Movie, cepat pergi panggung, jangan beli cetak rompak, sokong local movie scene kita ..
Dalam keseronokan aku juga berasa sedih. Ya la bila bukak berita CNN, Al Jazeera, tengok Turki kena bom. Bukak pulak FB, tengok pulak gambar kanak kanak yang jadi mangsa perang. Gambar orang kena bom. Nampak sangat yang si mata satu memang tengah memainkan peranannya mengkucar kacir kan dunia.
Aku pun dah jarang dapat peluang nak update blog aku, dah kurang peluang nak merapu nak layan tension aku kat blog. Aku dah lamak jugak dah jauh dari keluarga aku. Mungkin dah tiba masanya aku nak mintak balik. Ya lah, sebagai ketua keluarga memang la aku bimbangkan anak bini aku. Kena la pulak zaman, semua harga barang mahal. Kena la pulak aku kena panaskan dua dapur. Ingatkan nak kurangkan belanja, tapi nie pulak meningkat. Dengan kos aku pergi balik lagi, belanja aku di dua temoat lagi, memang lah aku dah mula rasa bebannya.
Kalau aku solo takper lagi, nie aku yang dah berkeluarga nie la pulak kenak pindah tempat kerja jauh. Aku harap orang atasan aku fikirlah orang yang jauh macam aku, yang banyak nak kena support. Sapa sapa yang baca nie lah kan, doakan lah aku pindah balik tempat kerja aku. Seronok memang ada bila merantau, banyak pengalaman, banyak kenangan, banyak cerita dari apa yang kita dapat dari laman sosial. Cerita & pengalaman lebih baik daripada gambar. Aku jumpa banyak kerenah manusia, baik, buruk, jahat, cantik, semuanya ada. Patut lah agama aku ada menyuruh kita merantau. Banyak ilmu yang kita dapat.
Cuma kali ini, aku dah ada komitmen. Kalau pergi sekejap sekejap tak per lah jugak kan. Aku adalah family man sekarang nie. Nak dudok lepak malam hari pun mata aku dah tak tahan. Kalau dah 9.30 malam macam tu, mata aku memang dah berat. Sekali tu , ada la dudok melepak dengan isteri, alih alih dua-dua tak tahan mengantok. Sememang nya semua dah berubah.
Untuk semua yang aku rasa, syukur kepada Allah kerana memberi peluang untuk merasa sesuatu pengalaman baru, menimba ilmu baru. Membuatkan aku semakin bermuhasabah diri, sesunggih perancang terbaik kehidupan kita adalah Allah.
Never give up...tawakallah ...

No comments:

Selamat Hari Raya Aidilfirtri 1442H /2021- Pandemic Raya yang kedua.

Tersusun rapi sepuluh jari, Bunga melur si bunga melati , Ucapan dihantar pengganti diri, Mohon maaf setulus hati. Assalamualaikum ...