Wednesday, February 24, 2016

Banjir

Kuching di landa banjir. Hujan lebat sepanjang sambutan tahun baru cina, beberapa kawasan rendah di naiki air. Musibah yang menimpa ini, menampak kan satu lagi ketidak sama rataan layanan media. Dengan banyak mangsa pemindahan , dengan dah ada nyawa yang terkorban, media utama langsung tidak menyiarkan di kaca kaca TV, apatah lagi dalam berita semasa.
Dengan lebih sibuk dengan jerawat batu, tembelang itu dan ini di dada dada akhbar. Kami orang Sarawak sesungguh terasa amat tersinggung. Adakah mereka di seberang lautan sana buta? Dengan keadaan sekolah di lubok antu yang tenggelam hingga ke tingkat 3 bangunan sekolah , langsung tidak di endahkan berbanding keadaan bangunan sekolah yang tenggelam di Kelantan dulu, sampai lepas banjir pun masih lagi masuk berita. Kalau tidak kerana media sosial, mungkin bahagian lain di Sarawak tidak tahu yang Kuching di landa banjir.
Semalam, selepas berangnya rakyat Sarawak dengan ketidak adilan ini, RTM dan TV3 baru mula melaporkan keadaan banjir di Sarawak, sampai 15 minit sekaligus. Yang boleh saya katakan disini, semua nya terlambat. Kenapa selepas kemarahan orang Sarawak di media sosial baru ada tindakan. Tahniah kepada kerajaan Negara Sarawak, atas tindakan pantas, penyelarasan bantuan banjir dan pemindahan mangsa banjir, semua nya berlaku dengan selamat dan cepat. Saya sungguh bangga dengan kerajaan pimpinan Tok Nan.
Kalau kerajaan yang berkuasa sekarang , UMNO, mereka perlukan kami ( Sarawak ) kerana kamilah yang mampu mengekalkan kuasa mereka, kamilah yang membekalkan sumber asli yang banyak. Dan kepada pembangkang , kami jugalah yang mampu memberikan mereka Putra Jaya yang mereka amat inginkan itu. Itulah saja kepentingan Sarawak kepada kedua pihak ini.
Kalau tidak kerana musibah ini, ingatkan layanan rakyat kelas kedua terhadap Sabah & Sarawak sudah tiada, rupanya masih menebal lagi. Perkataan “ seluruh Malaysia termasuk Sabah & Sarawak “ masih lagi terngiang ngiang di ucapan iklan, di radio dan TV dari sebelah sana. Sesungguhnya Malaysia itu Semenanjung, Sabah & Sarawak.
Aku pun tak pasti, adakah perkara ini akan berlanjutan untuk 50 tahun lagi, ia merupakan bom masa yang menanti untuk meletup.
Ibu Pertiwiku - Sarawak

No comments:

Selamat Hari Raya Aidilfirtri 1442H /2021- Pandemic Raya yang kedua.

Tersusun rapi sepuluh jari, Bunga melur si bunga melati , Ucapan dihantar pengganti diri, Mohon maaf setulus hati. Assalamualaikum ...