Wednesday, December 30, 2015

Masa itu umur ....

Kadang kadang satu gambar lebih menggambarkan segalanya....

Kejutan ...

Esok merupakan hari terakhir untuk tahun 2015. Dan aku menerima satu berita yang agak mengejutkan di penghujung tahun ini. Aku sekeluarga sering tertanya tanya ke mana pergi nya ustaz yang mengajar aku dan keluarga mengaji, semenjak habis musim haji sampai lah ke minggu lepas, persoalan demi persoalan kenapa la ustaz aku nie sukar untuk di hubungi. Seperti doa yang dimakbulkan Allah, akhirnya persoalan kami sekeluarga terjawab juga. Rupa rupanya ustaz yang aku tunggu dan cari telah meninggal dunia dalam kejadian kren runtuh semasa di Mekah dalam musim haji yang lepas. Terus terang aku katakan , yang aku agak tersentak menerima berita itu. Sedih ? memang sedih tapi dalam sanubari aku, aku gembira kerana mengetahui ustaz ku berada di tempat yang lebih baik dari aku. Yang aku sedih cuma bila mengenangkan kesudahan diri sendiri yang belum pasti lagi. Yang hanya mampu aku buat adalah berdoa semoga arwah tenang di alam sana.
Innalillahhiwainnailaihirajiun dan al-Fatihah untuk arwah Ustaz ....

Friday, December 11, 2015

Dah di hujung tahun...

Memang cepat masa berlalu kan ? pejam celik jer dah nak tukar tahun dah , masuk 2016. Kita nie sekarang dah di bulan terakhir 2015. Aku rasa banyak la yang akan sibuk dengan azam tahun baru, seolah olah ia menjadi rutin , sedang kan azam yang lama pun belum lagi tercapai.
Kadang kadang aku tengok , sesetengah nya cuma buat azam sebab nak in trend jer...takda matlamat sebenar. Sebab dia nak orang tahu, dia pun buat azam tiap2 tahun. Aku bukan mengutuk, tapi apa yang aku cakap adalah realiti kehidupan. Selepas 2 ke 3 hari macam tu, setengah nya akan lupa dengan azam yang di buat, azam yang di buat hanya nak di jadikan topik perbualan pada sambutan malam tahun baru. Mungkin ada yang pernah jumpa orang macam nie kat luar sana ...
Secara peribadi, aku tiap tiap hari ada azam baru. Setiap hari yang bertukar, aku berazam aku nak jadi lebih baik dari semalam. Nak tunggu 365 hari lama sangat nak buat azam baru, dengan cara ini aku rasa lebih bermotivasi.
Yang pasti dari yang tertera di dada akhbar, kos hidup akan meningkat dengan mendadak pada tahun depan, terutamanya kepada saudara seMalaysia yang berada di semenanjung sana. Aku nak cakap banyak memang tak boleh tapi, semoga Allah akan permudahkan untuk kita semua. Mungkinkah juga tahun hadapan akan mencipta sejarah pertukaran kerajaan baru, sebab kerajaan yang sedia ada macam dah tak boleh berfikir sangat aku tengok, setengah menteri nya kuat sangat bodek kita punya PM. Sesungguhnya dia orang lupa, dia orang naik keranan rakyat yang mengundi. Tetap dah seronok sangat dalam comfort zone, lupa pasal tanggungjawab dengan rakyat.
Mungkin dia orang patut hentikan BRIM tu, aku sejak dari mula memang tak sokong BRIM, sebab ia pengeluar keluar aset negara. Habiskan duit kerajaan jer..kan baik fikir cara lain nak beri bantuan kepada rakyat. Aku dah mula malas fikir pasal politik, there’s nothing good about politic. Aku terbaca satu laporan , antara orang yang paling tidak di percayai oleh masyarakat umum adalah ahli politik. Dan ahli politik nie lah yang menguruskan negara...ayat seterusnya, mungkin anda boleh fikir sendiri..
Assalamualaikum...