Tuesday, September 23, 2014

Bila bekerja dengan orang yang hati keras...

Bila kita ada menghidapi sesuatu penyakit, kita akan sampai ke tahap kita akan ada ke tahap di mana setiap yang kita buat akan ada hadnya. Bagi yang menghidapai penyakit darah tinggi, paling penting kita kena kurangkan stress, kita kena jaga tidur dan rehat. Mungkin timbul persoalan kenapa aku jarang duduk lepak bersama dengan kawan kawan aku semenjak 5-7 tahun yang lepas. Jawapannya, kerana aku terpaksa jaga rehatku, tidurku dan kesihatan aku.
Aku dah sampai pada satu tahap di mana hati kata boleh buat lagi, tapi badan aku tak mengizinkan. Bila kerja, aku akan buat sedaya upaya aku supaya aku stress free, kurang marah, kurang tertekan dengan cara aku sendiri. Dan di sini di tempat aku kerja sekarang nie, aku di letakkan di tempat di mana aku boleh stress dengan cepat dengan keranah manusia manusia yang bagi aku, walaupun banyak yang berpendidikan tinggi tapi kurangnya adab dalam berhubung sesama manusia. They say what they please. Aku hadapi semua ini tiap tiap hari semenjak 4 bulan yang lepas.
Aku jenis yang tak suka komplen. Tapi jika keadaan memaksa, jika bagi aku seseorang itu terlalu buta untuk melihat, aku akan bertindak, untuk membuat mereka melihat. Bila tiba masa, aku akan bersuara. Tapi aku yakin, bila aku bersuara nanti , aku akan di anggap seorang yang suka beri alasan, seorang yang besar kepala. Macam yang kawan aku cakap, what comes around goes around.
Dan aku yakin dengan Allah, yang tidak akan mensesiakan doa seorang hambaNya.

Thursday, September 18, 2014

It's been a while...

Kita biasanya akan dan semakin merindui orang yang dekat dan rapat dengan kita bila kita berjauhan dari mereka. Aku sendiri, bila terkenangkan kaki aku yang sakit dan membengkak akibat seliuh nie, semakin teringat kat bini aku yang jauh. Kalau kat sana, dia lah yang akan tolong hantar aku ke pejabat kalau aku tak berapa sihat ke, atau sakit ke. Sekarang ni, dah lah takda orang yang hantar, terpaksa la pulak mengayuh basikal. Sememang, aku hilang the other half of me. Kalau bukan the other half, mungkin sepertiga dari aku, sepertiga lagi anak aku. Barulah kami semua jadi satu.
You + Me = couple and you + me + Aleeya = Us
Damn, i hate being away too long. I already missed out about 4 months of my daughter growing time, couldn’t attend her first sport day. Sometime , it make me question myself, does it worth it ?
Dear Allah, do give me strength...

Friday, September 12, 2014

Bocor punya kes...

Soalan bocor UPSR ? Siapalah yang punya kerja nie? Menteri Pelajaran cakap perbuatan pihak tertentu nak buruk kan kementerian dia dan buruk kan integeriti dia. Jadi siapa yang kita hendak persalahkan ? Membaca komen komen marah dari pihak ibu bapa di laman sosial, aku tumpang simpati dengan dia orang dan kesian dengan budak budak yang ambik UPSR. Dalam usia muda mereka dah menghadapi ujian hidup yang sebenar, iaitu sikap tamak sesetengah manusia yang mengerjakan kekayaan segera dengan menjual dan mengaut keuntungan. Aku juga bersetuju dengan setengah dari komen di laman sosial yang orang yang bertanggung jawab dalam hal ini di berikan yang keras sebagai amaran kepada orang lain di masa hadapan. Penjara, buang kerja adalah tindakan yang patut di ambil sekiranya dalang sebenar adalah dari kakitangan kerajaan. Kalau setakat tindakan disiplin jer, baik tak payah kan. Aku belum tahu lagi apa reaksi aku, kalau ia terkena pada masa anak aku nanti. Aku simpati dengan tekanan yang di hadapi oleh budak budak tu, tekanan pasal UPSR, tekanan dengan reaksi ibu bapa masing masing. Aku tak mampu nak komen lebih, kita ada undang undang. Tapi akan nampak lah lepas nie urang akan cakap semua ni pasal UMNO, pasal BN, pasal PKR. Kalau betul apa yang aku cakap nie berlaku kat media media sosial, maka aku kasihan kan mereka yang berbuat demikian kerana sempit nya pemikiran mereka.

Friday, September 5, 2014

Entah apa apa lah

Aku terkejut bila baca kat internet , ada seorang pendakwah Mesir buat fatwa, boleh intai tunang mandi. Apa masalah ulama tu? Yang pastinya tunang itu belum lagi halal untuk seorang lelaki, kalau putus tunang apa nak jadi ? Bukan ia akan menggalak kan maksiat, timbul syawat ? Kalau orang yang lemah iman, habislah jawab nya. Dan di UK, kalau panggil isteri kita gemuk, kita akan di dakwa di bawah akta keganasan domestik. Sebabnya memanggil isteri dengan panggilan gemuk merupakan satu bentuk penderaan psikologi, dan untuk itu kita boleh di penjara. Aku hairan , kenapa semakin pelik benda yang terjadi sekarang nie. Fatwa tu walaupun ulama tu cakap mesti ada niat suci, takkan syaitan nak duduk berdiam diri. Dia lupa pasal orang yang ketiga nie ke? Kenapa buat fatwa yang menggalakkkan dosa mata. Dari mata bukan turun ke hati? Bila dah bersarang di hati bukan ke tak baik ? Dan kalau isteri kita gemuk, dan kita nak bagitau dia yang dia dah gemuk, takkan tu pun kita kena penjara ? Kenapa tak boleh terima hakikat yang sememangnya dia dah gemuk. Tak ke bodoh jawab nya tu. Apa nak jadi dengan dunia nie sekarang ? Banyak benda remeh temeh yang lebih jadi perhatian. Banyak lagi benda yang kita boleh buat sebagai undang undang, banyak lagi benda lain yang lebih bermanfaat yang kita boleh buat fatwa. Semoga iman aku terjaga dengan izin Allah s.w.t.

Thursday, September 4, 2014

Rindu

Aku betul betul tak suka, tiap kali lepas balik dari Kuching masa cuti lepas tu sambung kerja kat Ipoh, aku mesti akan kena sakit rindu rumah aku, homesick. Betul kata kawan aku, pada usia aku sekarang 40 an, bila dah jadi family guy, berjauhan dari keluarga bukan sesuatu yang aku gemar sangat. Biasa buat sesuatu tu bersama dengan anak dan isteri, bila buat aktiviti tanpa diaorang memang akan jadi sesuatu yang menjengkelkan. Macam aku punya korum tak cukup.
Sejujurnya, aku harap aku tak akan berada lama kat sini. Being away from them seriously it is a major test for me from Allah. May He will make me strong enough.
Dan aku ingin ucap kan tahniah kat anak aku sebab dapat kedudukan yang baik dalam kelas. Walaupun bukan dapat nombor 1, aku bagi tau kat dia yang kedudukan dalam kelas bukan nya tanda kejayaan seseorang dalam hidup. Isteri aku cakap , nasihat yang aku bagi tu terlalu berat untuk budak yang baru umur 7 tahun, tapi aku yakin dia akan faham apa yang akan aku cakap sekarang nie lambat laun nanti.
Tahniah..