Friday, August 8, 2014

The tragedy...bad moment for Kuching

Berita pembunuhan dua warga Britian di Kuching memang mengejutkan aku. Aku sebagai warga Kuching pastinya sedih dengar berita macam nie pasal hometown aku. Yang pastinya ia memberikan impak yang buruk kepada Kuching. Di tambah pulak dengan cerita cerita di dada akhbar, as if Kuching was such a bad place for tourist or traveller. Dari cerita yang aku dengar, cerita sebenar punca pergaaduhan tak pulak di sebarkan di dada dada akhbar, sebaliknya lebih ke berita simpati kepada mangsa bunuh. Dari berita yang aku dengar dan cerita , bagi aku kedua dua pihak bersalah dalam hal ini. Pertama , yang pasti kedua dua pihak mabuk, dua warga Britian tu pulak bergaduh sesama sendiri semasa dah mabuk. Dalam kes ini, yang aku dengar dan baca, budak budak tempatan itu mulanya meleraikan pergaduhan sesama sendiri warga Britian nie, tetapi response salah seorang dari mangsa bunuh pulak adalah menampar salah seorang budak tempatan tu sebab campur tangan. Dan ini menimbulkan perasaan tidak puas hati. Bila dah mabuk, tambah pulak kepala high on methapetamine, maka hilang lah kewarasan akal hingga menyebabkan berlaku pembunuhan. Dari sudut cerita yang aku baca dan dengar, kedua dua pihak bersalah tetapi laporan di dada akhbar pulak menunjukkan seolah olah dua warga Britian tu langsung tak salah. Memang aku simpati, memang tak patut sampai ke tahap membunuh. Tetapi kita lihat dari sudut yang lain yang memainkan peranan ke arah berlakunya kejadian ini, iaitu alkhohol dan dadah. Bila dua elemen ini bergabung inilah akibatnya. Aku rasa akhbar tempatan patutnya lebih menerangkan cerita sebenar dari mengeluarkan cerita yang memberi simpati lebih kepada 2 warga Britian itu. Semua kita tak nak benda nie jadi, tapi aku berpegang pada prinsip, everything happened for a reason, samada ia akan membawa ke arah kebaikan atau keburukan, itu adalah kita sendiri, penduduk Kuching yang akan menentukan. Kuching adalah tempat yang selamat, itu yang aku pasti...Please control the selling of alchoholics drinks and more preventive on drugs, may be it will bring to a brighter and safer place for Kuching... Dan kepada keluarga mangsa, aku hulurkan rasa simpati kepada mereka...

No comments:

Selamat Hari Raya Aidilfirtri 1442H /2021- Pandemic Raya yang kedua.

Tersusun rapi sepuluh jari, Bunga melur si bunga melati , Ucapan dihantar pengganti diri, Mohon maaf setulus hati. Assalamualaikum ...