Tuesday, July 22, 2014

For the moon, the star and the stripes...again

Sekarang nie, aku memang tak sabar nak balik. Perasaan kerja aku dah hilang masa nie, nak balik cuti raya jer. Tapi yang terbaiknya sekarang nie, badan la pulak dah rasa nak demam. Mungkin sebab nie lah kot, perasaan berhari raya tu semakin best sebab di perantauan. Aku juga bersyukur sebab niat aku telah di makbulkan oleh Allah s.w.t. Aku tau, aku belum lagi jadi hambaNya yang terbaik, masih banyak kurang itu ini, tapi nikmatNya, memang aku tak dapat nafikan. Melihatkan apa yang terjadi sekarang nie, dengan nahas terbaru MH17, aku rasa Malaysia sesungguhnya di uji sebagai sebuah negara. Perdana Menteri kita, di uji dengan hebat dengan cabaran ini. Dan ada pulak yang mengatakan ini adalah hukuman atas dosa dosa Najib. Biar aku bagitau, dalam Islam, dosa seseorang tak akan di balas ke atas orang lain, melainkan dia sendiri akan menanggungnya. So sapa yang buat statement bangang macam tu, baik pegi belajar asas asas agama Islam lagi sekali. Ini bukan nya masa nak kutuk, bukan masa nya nak cakap pasal dosa. Ini lah masanya kita sebagai rakyat Malaysia sepatutnya bersatu, stand as a nation. I say F**K to those only knows in condemning , who only knows that their are right, to those who is being ignorance. Pendapat peribadi, aku rasa Malaysia dah layak gunakan komandonya untuk ambil balik harta Malaysia. Malaysia sudah layak untuk mengangkat senjata untuk menuntut haknya di Ukraine. Malaysia sudah layak untuk putus kan hubungan diplomatik dengan Russia. Seluruh dunia tahu, yang melakukan itu adalah pemberontak yang pro Russia. There’s no need to point any finger, people’s knew. As Malaysian, aku berdiri teguh di belakang pemimpin tertinggi Malaysia. For the moon, the star and the stripes...

Monday, July 14, 2014

Tamatlah sudah

Maka dengan rasminya berakhirlah sudah Piala Dunia 2014 di Brazil. Jerman menjadi juara dengan mengalahkan Argentina dengan jaringan 1-0 , gol yang di jaringkan lewat masa tambahan. Pasukan Jerman kali ini adalah yang terbaik, dari segi penguasaan bola, serangan dan juga kualiti pemain. Dan untuk kesekian kalinya Lionel Messi hampir mendapat peluang untuk membuktikan bahawa dia salah seorang pemain terbaik dunia sekiranya Argentina berjaya mengalahkan Jerman pagi tadi, tapi hajat nya tak kesampaian.

Wednesday, July 9, 2014

Piala Dunia 2014..brazil...

Separuh akhir yang pertama antara Brazil lawan Jerman dah berlalu, semua orang tahu keputusannya. Jerman menang besar 7-1. Aku bukanlah penyokong Brazil, tetap aku bengang satu hal jer. Semua 4 gol Jerman, aku tak sempat nak tengok, sebab aku tengah buat burger untuk aku bersahur. Ada ka patut Brazil tak bagi aku tengok dia orang kena belasah. Aku rasa banyak jugak penyokong Brazil kecewa. Yang pastinya, imej budak yang menangis tengok pasukan dia kena belasah jadi femes ke seluruh dunia. Aku rasa Neymar beli replika palsu jer la lepas nie, sebab dia nak sangat piala tu. Besok pagi Argentina lawan Belanda, aku seorang penyokong Belanda. Jadi tak mustahil perlawanan akhir nanti akan menemukan pasukan Amerika Selatan lawan Eropah atau pertemuan dua gergasi Eropah. Jadi pagi nanti adalah penentuannya. Pagi tadi juga, Miroslav Klose mencatatkan namanya sebagai penjaring terbanyak dalam Piala Dunia dengan 16 gol mengatasi rekod Ronaldo. Persoalannya sekarang, mampukah Lionel Messi mengatasi The Great Klose.? Itupun kalau Argentina mampu ke perlawanan akhir. Ataupun mampukah Robbie Van Persie mengatasi Klose ? A very big question to be answer now. Itu pasal bola, kalau pasal puasa dah masuk 10 hari dah. Puasa di perantauan , aku jadi tukang masak makanan sendiri. Jadi rutin aku sekarang, sebelum balik kerja, surf internet tengok menu. Setakat nie, aku dah masak ikan yu masin masak cili, ikan goreng biasalah kan, sardin kari ( kemestian tiap kali puasa ), nasi goreng kampong stail Sarawak,ayam masak halia, sayur terong, ikan kembong masin dan juga sup ayam. Dalam perancangan sekarang nie, spaghetti, nachos dan juga ayam goreng madu. Semua nie buatkan aku teringat zaman aku belajar dulu.
Kalau dulu , masa aku masuk 18 tahun, aku didedahkan dengan hidup di perantauan, mengajar aku hidup berdikari dan menyediakan aku untuk kehidupan aku selama 20 tahun berikutnya. Dan sekarang pada usia aku mencecah 40 tahun, di mana orang selalu cakap life begin at 40, sekali lagi aku di perantauan, manalah tau menyediakan aku untuk cabaran kehidupan for another 20 years ahead. Wallahualam..hanya Allah yang tahu...

Wednesday, July 2, 2014

Suatu pandangan...

Hari ke 4 dah berpuasa, aku tak boleh nak cakap apa, semenjak puasa bermula, Allah sungguh pemurah dengan nikmatNya. Ipoh sentiasa jer hujan dan sejuk. Mana lagi nikmat Allah yang hendak aku nafikan. Dan hari ini, aku terlupa nak bangun sahur, tetapi Allah gantikan nikmat bersahur yang aku hilang itu dengan menu berbuka yang sangat sedap, iaitu Nasi Arab dengan Kambing. Alhamdulillah, itulah yang aku katakan nikmat Allah itu kita tak akan nampak, jika kita terlepas sesuatu dalam hidup kita, yang pastinya Allah akan gantikan ia dengan sesuatu yang lebih baik. Mungkin orang akan cakap, benda biasa kat bulan puasa orang bagi sedekah. Tapi bagi aku, aku lihatnya dari suatu sudut yang berbeza. Jadi pengajaran yang kita dapat di sini, jika kita bersangka baik dengan Allah, maka yang baik lah kita dapat, dan begitulah sebaliknya. Sesungguh nya Allah maha pemurah dan penyayang kepada semua hambaNya. Alhamdulillah...Allahhu Akbar...