Monday, June 30, 2014

Hari Pertama Puasa in Ipoh...rasanya adalah..

Maka semalam rasminya tamat aku puasa pada hari pertama, di tempat orang. Janggal betul rasanya bila dah biasa berbuka dengan isteri dan anak. Sahur malam pertama, aku makan burger and roti paun jer, ingatkan nak buat telur mata, sekali telur tu dah busuk. Terbantut lah idea... Berbuka a.k.a sungkey, aku beli nasik goreng kampung , yang betul betul berminyak ( write off ), ayam percik yang terbaik aku rasa selepas pasar malam Jalan TAR di KL. Dia punya kuah tuu..memang sedap. Kemudian aku masak kerang rebus. Bila berbuka tu layan jugak makan kerang rebus cecah sos cili.
Satu yang berlainan kali ini, bazar Ramadan nya, aku jumpa makanan yang memang tak akan ada kat Bazar Kuching lah...tapi tak kisah la kan tukar angin. Tapi yang best nya jumpa air Katira, penjual tu cakap minuman nie adalah untuk buang panas. Ala lebih kurang macam Lai Chee Kang Suam la, untuk buangkan panas badan.
Aku jumpa antaranya Kebab Kambing bakar, tapai pulut, ayam percik, ikan pekasam yang memang sedap tu. Kalau ikutkan nafsu serakah, memang aku nak beli semua kan....
Suasana aku berbuka memang lain, sunyi memang sunyi, aku tak dengar suara anak aku yang paling sibuk nak makan apa, nak minum apa, tak dengar suara isteri aku yang akan sibuk nak tanya aku nak makan apa. Dalam aku layan perasaan, aku teringat kembali, masa aku mula join kompeni dulu, sapa sapa yang dah transfer awal, tak kan kena transfer lagi, sebab tu lah aku minta transfer pegi Sri Aman dulu untuk 2 tahun setengah. Sebab aku tak nak transfer bila aku dah kahwin. Tetapi persoalannya sekarang kenapa lak aku kena transfer lagi sekali untuk kali kedua. Kenapa kompeni tak hantar orang yangbelum lagi keluar dari comfort zone masing masing. Aku cuma sabar dan tengok dari sudut positf jer, harap semua nie akan membawa kebaikan bagi aku. Memang aku suka pergi tengok tempat orang, tapi bila aku ada seorang anak yang terbaik dari Allah, yang selalu tanya macam macam kat aku, yang aku perlu bimbing untuk jadi manusia dan hamba Allah yang baik...pada masa itu aku sedar yang aku mesti ada bersama dengan dia untuk beri tunjuk ajar..semoga aklu akan kembali dengan segera bersama mereka...insya Allah..

1 comment:

Coffee Girl said...

Kau transfer ke Ipoh kah? patut sik nanga gik

Selamat Hari Raya Aidilfirtri 1442H /2021- Pandemic Raya yang kedua.

Tersusun rapi sepuluh jari, Bunga melur si bunga melati , Ucapan dihantar pengganti diri, Mohon maaf setulus hati. Assalamualaikum ...