Tuesday, January 21, 2014

Tazkirah...

Assalamualaikum... Dah masuk minggu ketiga Januari 2014…cepat sungguh masa berlalu. Dan anak aku baru je sambut hari jadi nya yang ke 7 Ahad lepas. Aku pun baru balik dari Mukah untuk sambutan Maulidur Rasul peringkat negeri Sarawak. Kesibukan menyebabkan kita tidak berasa masa berlalu dengan cepat, tapi cepatnya masa juga adalah salah satu tanda akhir zaman. Kalau nak cakap pasal benda benda lain tanda akhir zaman pun dah banyak. Tak payah nak cerita , mata sendiri pun boleh tengok kat mana mana pun. Tapi , kita sebagai umat Islam , apakah persediaan kita terhadap datang nya peristiwa besar seperti yang di katakana oleh Nabi s.a.w. iaitu ujian besar ke atas umatnya iaitu fitnah dajjal. Aku petik salah satu kata Nabi s.a.w iaitu :
“Baginda bersabda, “Selain Dajjal ada yang lebih aku khuatirkan. Jika Dajjal keluar sedangkan aku masih berada di tengah-tengah kamu sekalian nescaya cukup aku sahaja yang melawannya tanpa kamu. Jika Dajjal keluar sedangkan aku sudah tidak berada di tengah-tengah kamu sekalian maka masing-masing mesti mempertahankan dirinya sendiri. ALLAH sebagai gantiku di dalam melindungi setiap Muslim.”
Sesungguh nya memang semua saudara saudara ku di luar sana sedang leka dek duniawi, di perlekehkan oleh musuh nyata kita , syaitan. Tidaklah aku mengatakan diriku sendiri yang terbaik kerana yang terbaik masih banyak diluar sana, sekadar mengingatkan diriku sendiri dan saudara-saudaraku. Aku juga bimbang yang aku akan terlalai dek duniawi tapi berusaha keras untuk menjaga diriku. Pada pendapat peribadi aku, sudah tiba masanya para ustaz, ulama dunia mengingatkan umat Islam tentang ujian besar ini. Memang kita dulu adalah yang terbaik di dunia ini, dengan ciptaan dan penemuan saintifik yang telah mengangkat martabat Islam, tapi biarlah ianya di jadikan sempadan dan peringatan. Sudah tiba masanya kita maju ke depan, menyediakan persiapan diri dan keluarga dari fitnah dajjal yang dasyat. Sebagai perkongsian, amalkanlah doa ini :
‘Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari azab Neraka Jahanam, aku berlindung kepadaMu dari azab kubur, aku berlindung kepadaMu dari fitnah al-Masih Dajjal, dan aku ber-lindung kepadaMu dari fitnah hidup dan setelah mati’.” ( HR. Muslim, no. 590)
Dan Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda,.
“Apabila salah seorang kalian telah membaca tasyahud hendak-lah memohon perlindungan kepada Allah dari empat hal, yakni dengan mengucapkan, ‘Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari azab neraka Jahanam, dari azab kubur, dari fitnah hidup dan sesudah mati, dan dari keburukan fitnah al-Masih Dajjal’.” (HR. al-Bukhari; 832 dan Muslim; 588.
Assalamualaikum untuk semua...

No comments:

Selamat Hari Raya Aidilfirtri 1442H /2021- Pandemic Raya yang kedua.

Tersusun rapi sepuluh jari, Bunga melur si bunga melati , Ucapan dihantar pengganti diri, Mohon maaf setulus hati. Assalamualaikum ...