Wednesday, December 18, 2013

Minum pagi ...?

Minum pagi…apa yang kita hendak dari minum pagi…kopi? Milo? Ice Lemon Tea? Kita selalu ke kedai minum untuk minum . betol tak. Apa yang kita order? Kopi? Teh Tarik? Milo peng? Disinilah kita melihat betapa kita melakukan pembaziran dari segi kewangan dan juga masa. Kalau dah duduk di kedai, sepatutnya kita order air yang tidak ada di rumah. Barulah berbaloi kan. Kalau korang order air sama yang boleh di dapati di opis atau di rumah, memang anda termasuk dalam golongan yang suka membuang masa.Salah? tidak salah asalkan berpada pada. Yalah memang aku hairan, pembaziran yang nyata. Kalau aku dudok di kedai minum aku akan order air cola, pepsi or minuman yang sememang tidak ada di rumah. Rakyat Malaysia memang terlalu berlagak( ini adalah pandangan peribadi ). Yelah kerajaan buat the best ever Kedai Rakyat 1 Malaysia, yang kerajaan negara Negara lain tak pernah buat untuk rakyat. Aku bukan nak bodek lah but it make sense …u want a cheaper price…go for Kedai Rakyat 1 Malaysia. Korang cakap menguntungkan kroninya..aku tak kisah janji aku dapat barang dengan harga murah. Lain lain hal kena jawab dengan Tuhan je lah.. Tapi banyak orang nak jaga standard, jatuh lah kalau beli barangan di Kedai 1 Malaysia. Aku berbelanja mengikut kemampuan. Kalau nak sangat jaga standard suruh je orang gaji ke..budak budak ke…beli kat kedai tu… Aku masih tak paham dengan mentality orang kita nie, semuanya orang luar buat baik. Kita buat sendiri tak baik. Proton Perdana yang baru aku cukup bangga. Cakap lah nak tiru apa2 pun, janji buatan Malaysia. I’m proud to be Malaysian..korang tengok amerika bangga dengan buatan tangan mereka sendiri, kenapa kita tidak? Cakap nak tiru semua yang baik dari Barat. Itu pun contoh yang baik..bangga dengan buatan mereka sendiri. Kalau kamu tidak bangga dengan Malaysia siapa lagi? Itulah soalan kepada semua..orang luar pandang tinggi kepada kita dan kita nak memandang rendah diri sendiri…come on …I’m Sarawakian…proud to be Sarawakian… Mereka di luar sana tidak merasa apa yang sepatutnya di rasa…komplen jer lebih…harga barang naik..kerajaan salah? Bukan kerajaan peniaga..jadi korang boikotlah…pegi ke kedai yang lebih murah..tidak pun jadi lah resourceful punya citizen ….buat apa2 jer boleh jadi duit…kita menuju ke era maju…come on…adios..

No comments:

Selamat Hari Raya Aidilfirtri 1442H /2021- Pandemic Raya yang kedua.

Tersusun rapi sepuluh jari, Bunga melur si bunga melati , Ucapan dihantar pengganti diri, Mohon maaf setulus hati. Assalamualaikum ...