Wednesday, November 27, 2013

mana rasa tanggungjawab..

Kurangnya rasa tanggungjawab di kalangan masyarakat masa kini..dek kerana kemodenan, kecanggihan..keuntungan..memang menyakitkan. Kenapa aku berkata begitu? Sebab ia terjadi kepada diriku sendiri…witnessed it with my own eyes..kurangnya rasa tanggungjawab dalam melaksanakan amanah orang dalam masyarakat amat mengecewakan. Kes aku, caterer dah berkali kali di maklumkan supaya mencuci kelengkapan hidangan sehari sebelum upacara sebenar berlangsung, langsung tidak di endahkan. Bila di maklum dengan cara yang kurang ajar sikit baru lah bergerak. Itupun , dengan lagak pulak menjawab. Tidak kah pernah terlintas di fikiran mereka , nyawa manusia di kotak katik kan oleh mereka. Bila mencuci kelengkapan, mana sabun nya, mana air nya…Cuma gunakan kain kering…sungguh tak menjaga kebersihan terus…otak di kurniakan Allah langsung tidak di gunakan. Langsung tidak digunakan untuk berfikir…aku dok perhatikan, semakin manusia menghampiri akhir zaman, semakin kurangnya otak di gunakan. Manusia semakin malas untuk berfikir..semua tindakan berdasarkan nafsu, nak untung sangat kelengkapan langsung tidak bercuci..pengotor. Sedangkan Islam menganjurkan yang kebersihan itu adalah separuh daripada iman. Kira kata orang yang kotor nie langsung tak beriman tak boleh…sebab sapalah aku untuk menghakimi tahap iman manusia. Tapi yang pastinya aku memang geram… Mereka tidak baca surat khabar ke yang kencing tikus boleh bawak maut? Tak pernah baca surat khabar ke kisah kenduri orang makan ayam yang tak bersih mati? Tak kan asyik nak mengadap facebook, wechat,wasap….come on people..be responsible. Tidak rugi sekiranya barang kita bersih.. Kenapa aku membebel kat blog aku? Supaya aku tak menyimpan nya dalam hati…buat sakit kan jiwa jer..baik aku luahkan dengan tulis kat blog aku nie. Aku tidak lah sebaik manusia kerana ada yang lebih baik daripada aku di luar sana, Cuma aku ingin nak ingatkan diri aku dan juga orang yang baca nie, bila kita dah ambik amanah orang, tunaikanlah dengan penuh dedikasi. Bila kita dah buat kerja tu dengan ikhlas, kita akan lihat sendiri hasilnya…Salam

No comments:

Perjalananku ke Pulau Pinang

Assalamualaikum… salam sejahtera. Apa khabar semua? Semalam baru jer keputusan SPM keluar, tahniah kepada yang dapat keputusan cemerlang, ya...