Thursday, October 10, 2013

Negaraku Malaysia

Padat…itulah yang aku boleh katakana untuk aktiviti kerja aku sepanjang bulan Oktober nie sampai lah ke bulan November nanti. Baru je lepas kursus pasal IPv6 kat Pullman hotel 2 hari, petang sibuk la pulak untuk untuk kan latihan badminton unit ICT untuk pertandingan sukan 1JKM. Nasib baik aku dah pulih dari kepenatan melampau mentally & physically. Badan dah pulih luar dan dalam. Semasa kursus kat Pullman pasal IPv6 nie yang di anjurkan oleh satu kompeni dari Semenanjung Malaysia di bawah seliaan MCMC, aku rasa tersinggung dengan ayat yang di gunakan oleh pengacara majlis yang menyebabkan aku menegur mereka ini. Relevan kah ayat ini “ seluruh Negara termasuk Sabah & Sarawak…” mungkin bagi setengah pihak biasa jer kan tapi bagi aku, kami yang rakyat Sabah & Sarawak ia merupakan satu penghinaan kepada kami. Adakah Sabah & Sarawak bukan Negara Malaysia yang dimaksudkan? Adakah kami second class citizen kepada penduduk semenanjung? Aku bukan anti semenanjung..tapi sudah tiba masa nya ini diperbetulkan. Kata kata yang keluar dari generasi baru dari semenanjung ini menampakkan mereka tidak sedar sejarah. Lagi sekali aku nyatakan Malaysia terdiri dari Semenanjung Tanah Melayu, Sabah & Sarawak. Kami bukan nya negeri di dalam Malaysia, kami ada lah antara Negara-negara di kepulauan Borneo yang bergabung dengan Semenanjung Tanah Melayu untuk membentuk Malaysia, please take note of this. Tanamkan kepada generasi baru penduduk Malaysia. Sarawak dan Sabah tidak sama dengan Selangor, Pahang or Perak atau negeri negeri lain di Semanjung, tapi negeri negeri lain di Semanjung boleh disamakan dengan bahagian bahagian yang wujud di Sarawak & Sabah, itulah yang sebetulnya. 50 tahun Sarawak merdeka melalui Malaysia. Hari kemerdekaan Sarawak adalah 22 Julai 1963 dan bergabung membentuk Malaysia bersama Sabah pada 16 Julai 1963. Ingat lah tarikh penting ini wahai anak anak Sarawak. Stand proud as a Sarawakian & be proud as a Malaysian….adios

No comments:

Selamat Hari Raya Aidilfirtri 1442H /2021- Pandemic Raya yang kedua.

Tersusun rapi sepuluh jari, Bunga melur si bunga melati , Ucapan dihantar pengganti diri, Mohon maaf setulus hati. Assalamualaikum ...