Wednesday, June 5, 2013

Cuti & kerja

Mungkin belum terlewat untuk kue ucapkan selamat Hari Gawai kepada yang meraikannya di Sarawak khususnya. Seperkara yang aku sangat suka duduk kat Sarawak nie, banyak perayaan nya. Hari nie kat opis aku sekarang nie amat sunyi sekali, banyak yang bercuti panjang. Mood kerja pun tak la happening sangat, ala kadar jer. Sekolah pun masih lagi cuti. Jadi kesesakan masa turun kerja memang takder langsung. Memang syok giler la time nie. Tambahan pulak movie dok tengah main kat panggung semua nya best2 giler. Memang sesuai sangat main time nie. Cuma kejadian bot express karam di Belaga mencacatkan sedikit suasana perayaan Gawai di kawasan berkenaan. Itulah satu satu nya pengangkutan yang menghubungkan mereka dengan kampung halaman bila masa perayaan macam nie. Dalam hal nie lagi sekali TV3 buat hal buat laporan ikut sedap mulut jer cakap itu adalah pengangkutan termurah. 55 tahun dalam Malaysia, nampaknya semakin bengap la pulak dia orang nie dengan keadaan di Sarawak dan Sabah. Laporan yang kadang2 menyakitkan telinga bagi orang2 Sarawak. Entah macam mana aku rasakan seolah media sebelah sana amat berat sebelah bila melibatkan kawasan Malaysia Timur nie, masih lagi wujud kat dalam radio atau pun kat TV3, NTV7 yang sebut ayat nie “ seluruh Malaysia termasuk Sabah & Sarawak”. Tak tahu ke diaorang nie Sabah & Sarawak memang Malaysia pun. Aku bila sampai kat KLIA, dengan senyuman penuh manis cakap kat aku, selamat datang ke Malaysia. Seribu persoalan timbul, dia orang nie bodoh ke atau buat2 tak tau? Kalau tengok Astro Arena lagi la best, dia orang nie tak tahu ke Pasukan Sarawak sekarang nie tengah nak buat rekod, muncul juara liga tanpa kalah. Berita macam nie langsung tak menarik minat mereka. Entah lah kenapa aku tak tahu jugak, aku tak ada jawapan nya. Mungkin yang hebat hebat mesti datang dari “sana” barulah ada umppp…barangkalilah....

No comments:

Selamat Hari Raya Aidilfirtri 1442H /2021- Pandemic Raya yang kedua.

Tersusun rapi sepuluh jari, Bunga melur si bunga melati , Ucapan dihantar pengganti diri, Mohon maaf setulus hati. Assalamualaikum ...