Tuesday, November 20, 2012

Best nar juak...

Kenduri a.k.a Pengilan..memang best. Makin best bila kenduri tu di buat kat kawasan luar bandar. Aku memang suka. Sebab kalau yang di buat di bandar, suasana nya amat berbeza sama sekali. Mungkin semangat gotong royong tu dah lain. Ye lah kalau di bandar, semua nya buat kat dewan, pakai catering, dah ada pekerja dah…kita cuma datang , duduk dan makan jer. Tapi kalau pegi kat kawasan luar bandar, meriah nya semacam jer. Baru baru nie aku pegi kenduri di kawasan Kota Samarahan, di Kampong Sebandi Matang. Lama dah aku hidup di Kuching nie, pertama kali aku dengar nama kampung nie. Betul2 buat malu jer. Tempat orang habis di jelajah, kawasan sendiri pun belum habis. Kenduri tu sempena perkahwinan Kamarulzaman & Izzaidah, teman sepejabat isteri aku di Jabatan Agama Islam Sarawak. Perjalanan pergi ke kampung tu saja dah menarik, sampai sesat masuk simpang ke kampung lain. Semasa kat kenduri nie, satu perkara yang menarik perhatian aku, cara mereka menghargai penat lelah orang orang kampung yang bergotong royong. Dia orang buat cabutan bertuah dengan kategori2 masing seperti tukang cuci, tukang angkut makanan, tukang sedia juadah. Seornok pulak aku tengok konsep tu. Sesuatu yang berlainan. Kalau sesi karaoke tu biasa dah, tapi yang bestnya suara penyanyi karaoke nie, semua nya sedap2. Kalau masuk AF memang ada peluang, cuma rupa jer lah mungkin ada kurang sikit. Bukan nak mengutuk tapi, industri di Malaysia nie, kalau tak der rupa jangan harap lah nak berjaya. Dan dalam perjalanan balik pulak, aku sempat singgah kat orang jual buah rambutan yang baru di petik dari pokok kat tepi jalan, memang best makan buah rambutan yang baru turun dari pokok nie. Seikat dia orang jual RM2, beli buah durian, beli ambal..sesungguhnya perjalanan pegi pengilan itu amat menguntungkan. Dapat lah sikit ole ole dari kawasan luar bandar. Sayangnya aku tak bawak kamera ari tu..adios

3 comments:

Coffee Girl said...

kamera fon sikda juak? aish... sikkan?

Uncle Seven said...

rrrrr...memori kad penuh indah hari ya ...

Anonymous said...

[url=http://oakleysunglasses-australia.org]http://oakleysunglasses-australia.org[/url]
[url=http://www.giubbotti-moncleroutlet.com]outlet moncler[/url]
[url=http://www.supra-shoesnz.net]supra shoes[/url]
[url=http://www.giubbotti-moncleroutlet.com]outlet moncler[/url]
[url=http://www.giubbotti-moncleroutlet.com]outlet moncler[/url]
[url=http://www.giubbotti-moncleroutlet.com]outlet moncler[/url]
[url=http://www.chanel-newzealand.com]chanel nz[/url]
[url=http://www.nbajerseys-australia.net]nba jerseys[/url]
[url=http://www.giubbotti-moncleroutlet.com]outlet moncler[/url]

Keluhan rasa anak Sarawak

Akhirnya dapat peluang nak menulis, setelah sekian lama terhenti disebabkan kesibukan. Alhamdulillah kerana masih lagi bernafas, masih lagi...