Tuesday, November 20, 2012

Best nar juak...

Kenduri a.k.a Pengilan..memang best. Makin best bila kenduri tu di buat kat kawasan luar bandar. Aku memang suka. Sebab kalau yang di buat di bandar, suasana nya amat berbeza sama sekali. Mungkin semangat gotong royong tu dah lain. Ye lah kalau di bandar, semua nya buat kat dewan, pakai catering, dah ada pekerja dah…kita cuma datang , duduk dan makan jer. Tapi kalau pegi kat kawasan luar bandar, meriah nya semacam jer. Baru baru nie aku pegi kenduri di kawasan Kota Samarahan, di Kampong Sebandi Matang. Lama dah aku hidup di Kuching nie, pertama kali aku dengar nama kampung nie. Betul2 buat malu jer. Tempat orang habis di jelajah, kawasan sendiri pun belum habis. Kenduri tu sempena perkahwinan Kamarulzaman & Izzaidah, teman sepejabat isteri aku di Jabatan Agama Islam Sarawak. Perjalanan pergi ke kampung tu saja dah menarik, sampai sesat masuk simpang ke kampung lain. Semasa kat kenduri nie, satu perkara yang menarik perhatian aku, cara mereka menghargai penat lelah orang orang kampung yang bergotong royong. Dia orang buat cabutan bertuah dengan kategori2 masing seperti tukang cuci, tukang angkut makanan, tukang sedia juadah. Seornok pulak aku tengok konsep tu. Sesuatu yang berlainan. Kalau sesi karaoke tu biasa dah, tapi yang bestnya suara penyanyi karaoke nie, semua nya sedap2. Kalau masuk AF memang ada peluang, cuma rupa jer lah mungkin ada kurang sikit. Bukan nak mengutuk tapi, industri di Malaysia nie, kalau tak der rupa jangan harap lah nak berjaya. Dan dalam perjalanan balik pulak, aku sempat singgah kat orang jual buah rambutan yang baru di petik dari pokok kat tepi jalan, memang best makan buah rambutan yang baru turun dari pokok nie. Seikat dia orang jual RM2, beli buah durian, beli ambal..sesungguhnya perjalanan pegi pengilan itu amat menguntungkan. Dapat lah sikit ole ole dari kawasan luar bandar. Sayangnya aku tak bawak kamera ari tu..adios

Friday, November 16, 2012

Muharram yang menjelma...

Semalam baru lepas meraikan Tahun Baru Hijrah, 1434. Seperti yang kita maklum, kalendar Hijrah tidak statik seperti Gregorian kalendar yang statik. Kalau tak silap aku, pada tahun 2010 dahulu, kita menyambut Maal Hijrah 2 kali iaitu pada awal dan akhir tahun. Disebabkan oleh itu, maka dengan hadirnya 7 Muharram 1434 nie nanti, maka genaplah umur aku 40 tahun. Aku lahir pada 7 Muharram 1394. Selalunya orang akan bercakap, life begin at 40. Setengah nya bertanya, kalau kes macam nie, kena ikut kalendar yang mana satu? Jawapannya senang jer kan , kita ikut lah kalendar Hijrah kan. Dalam kalendar Gregorian nie sekarang, aku baru je 38 tahun. Muda lagi kan . Aku amat2 bersyukur atas kesempatan umur yang masih panjang nie. Hopefully aku akan jadi manusia yang lebih baik lagi. Aku sekarang nie, orang kata nakal la sedikit. Harapan aku, aku sempat la tengok anak aku habis sekolah, masuk university, tengok dia kahwin, kalau panjang lagi, dapat la menimang cucu…fuuhhhhhhhhhhhhh memang jauh vison aku nie. Dimurahkan rezeki, nak besarkan family. Tapi aku tak akan merungut sebab aku terima seadanya pemberian Allah kepada aku. Nikmat2 lain aku belum lagi habis nak ucapkan syukur, nie nak lebih2 pulak mintak yang lain. Tapi apa yang hadir sesungguhnya aku akan bersyukur. Salah satu terjemahan surah ar-Rahman “ mana lagi nikmat2 Allah yang hendak kau dustai”. Sesungguhnya ayat itu meninggalkan kesan yang amat mendalam dalam hati aku, sesuatu yang aku tidak dapat huraikan dengan kata2. Mendekati setengah abad hidup di muka bumi, kita patut berfikir apakah cukup bekalan untuk perjalanan ke dunia yang kekal selepas nie? Takut juga aku termasuk dalam golongan yang muflis di akhirat, semoga Tuhan permudahkan segala pekerjaan dan di terima sebagai ibadat dalam kerja2 ku seharian. Amin….

Monday, November 12, 2012

Kesan selepas blackout...mungkinkah ...?

Satu lagi kejadian blackout berlaku di seluruh negeri Sarawak semalam. Kalau mengikut laporan, stesen di Engkelili Sri Aman sekali lagi menjadi punca. Yang tu aku tak berapa kisah sangat, yang menjadi persoalan aku sekarang, adakah akan berlaku peningkatan penduduk Sarawak dalam masa 9 bulan lagi. Ye lah dah blackout semalam , kena lagi hujan renyai2. Biasalah kan, gelap+hujan renyai+cuaca sejuk seolah menjadi ramuan untuk meningkatkan penduduk Sarawak dalam masa 9 bulan lagi. Banyak la kejadian2 yang tak diingini bila cuaca gelap nie. Pagi nie pun masih ada pejabat2 kerajaan yang belum mendapat bekalan elektrik kerana setakat ini aku dengar belum pulih 100% lagi. Banyak lampu isyarat yang tak berfungsi pagi tadi. Memang sesak teruk kawasan terutamanya di kawasan Matang tempat aku yang memang dah sedia sesak teruk. Aku haraplah jangan lah benda nie selalu sangat terjadi, kesian kat orang yang meniagakan.

Friday, November 9, 2012

Travelling Time...

Setelah hampir hendak tumbuh akar tunjang kat kerusi aku kat opis, akhirnya ada satu kerja outstation. Muahahahahahahaha….seronok sangat sebab dah terlalu lama duduk dalam opis nie, otak aku hampir beku menuju ke 36 darjah Kelvin. Aku nie biasanya orang yang buat kerja luar, zaman dulu dulu laa..tapi semenjak dua menjak nie aku buat kerja opis jer. Skill teknikal aku , memang tidak dapat di nafikan lama tak di gunakan. Agak berkarat tapi masih berguna di saat kecemasan. Kerja aku memang pada saat nie, agak banyak. Lawatan 5s, penyimpanan rekod yang aku belum kemas kini dan atur selepas kena audit. Meja aku memang sungguh menyesakkan. Jadi destinasi aku kali ini adalah Miri. Yang best nya, semua yang pegi kali nie, semua satu kepala punya. Tak ngam apa nama nya macam tu. Merantau untuk 5 hari tapi kerja nya memang dasat jugak laaa…buat promosi untuk kerajaan elektronik negeri Sarawak. Sesungguhnya kerja yang akan memenatkan sebab takde shif. Mungkin kat sana nanti baru boleh atur lagi macam mana nak kerja. Pack food & transportation dah ready minta quotation. Nasib baik, save budget sikit. Acara seterusnya dalam bulan ini adalah Hari Innovasi, di ikuti pula dengan Hari Perkhidmatan Awam yang amat di tunggu kerana menawarkan hadiah2 cabutan bertuah yang amat menarik perhatian. Kalau ada rezeki, ada lah aku menang cabutan bertuah nanti. Kalau tak, putih mata la macam tahun lepas. Adios…

Tuesday, November 6, 2012

Liga Axis Skyfall

Akhirnya, satu keputusan seri telah di capai oleh pasukan aku dalam liga Axis. Satu mata yang amat berharga, setelah mengalami kekalahan 3 kali berturut-turut. Untuk 2 perlawanan pertama, memang nasib tidak menyebelahi dan perlawanan ke 3 memang bukan milik pasukan aku. Yang menarik perhatian, keputusan seri ini di capai tatkala pasukan kehilangan penjaga gol utama, pemain tengah dan penjaga gol simpanan. Aku dapat melihat dari sini, semangat juang pasukan aku memang terbaekkkk…Perlawanan seterusnya akan menentang Yayasan, salah satu pasukan pilihan. Harapan aku, semangat mau menang mesti diteruskan. Dan tiba waktunya untuk cerita yang tak lapok di telan zaman, James Bond. Betul2 aku cakap, bila cerita Skyfall tu mula, seingat aku tahan nafas jer sehingga la saat die kena tembak. Tu baru la action pack movie. Walaupun, kisah Skyfall ini tak lah berapa best sangat, tapi aku tetap suka. Yang memang tidak pernah menghampakan aku untuk semua cerita James Bond aka JayBon nie, bila introduction nya bermula. Kali ini lagu nya nyanyian Adele. Itulah dia keunikan cerita James Bond nie. Jadi M yang lama dah mati, Q dah ada orang baru. Adakah James Bond akan bertukar untuk episode seterusnya ?

Thursday, November 1, 2012

Bermulanya Bulan November

Maka, dengan ini selesai lah sudah performance appraisal aku. Macam tiba tiba je kan, takder pengenalan. Sudah teranglah sudah, tak perlu nak bersuluh suluh lagi dah. Semua yang mengganggu fikiran selama nie dah di selesaikan, jadi aku menunggu untuk sesuatu yang mungkin bagus untuk aku atau masih lagi menunggu bulan jatuh ke riba, apa2 pun aku dah buktikan diri aku berdaya saing tambahan pulak dengan good recommendation dari supervisor, aku rasa momantai lah..insyaAllah. Dan hari nie, 3 budak CBG( latihan permerkasaan sisawah ) dah pun meninggalkan unit ICT. Semua nya dah dapat kerja, good for them. Di zaman kerja susah nak carik sebab banyak saingan, aku gembira kerana mereka semua dah dapat kerja. Lagi pun, kalau nak menunggu susah juga, kerana program latihan siswasah dah nak habis tempoh dah, tak lama lagi , seingat aku cuma sampai Jun 2013 je lagi. Lepas tu takder lagi dah program yang macam tu. Jadi , disebabkan keadaan di opis dah pun terkawal, kira tenang lah, jadi sekarang cuma nak menunggu langit jatuh jer lagi hehehehehe…maksud aku citer James Bond baru , Skyfall bermula hari nie..kalau di ikutkan nafsu nie, memang nak tengok malam nie jugak tapi apa boleh buat la kan tak boleh, dan aku juga sebenar nya dapat 2 tiket free untuk tengok citer Jebon nie, tapi di sebabkan Sabtu nanti adalah kenduri arwah bapak mertua aku, so kira hanguslah tiket percuma pemberian TM sebagai penghargaan pelanggan setia ..eceke ewah hehehehehehe…selalu jer aku gadoh bila call TM Call Centre. Apa bolehbuat la kan, aku jugak manusia biasa tak lari dari rasa tak puas hati kan. Nabi jer manusia sempurna. Jadi untuk penghabisan coretan aku yang kali nie, aku percaya bila sesuatu kejadian itu telah di tetapkan, maka berlaku nya dengan kuasa Allah. Kita sebagai hamba, kita terima lah nya sebagai ujian ( aku pasti conclusion aku nie takder kaitan dengan coretan aku….*blur* )