Wednesday, October 24, 2012

Side income..????

Salah satu dari pintu rezeki ada lah dari perniagaan. Jadi, aku terfikir juga nak berniaga, kalaulah ada modal. Tapi persoalannya sekarang , apa jenis perniagaan kecil kecilan yang aku boleh bukak untuk membangkit selera aku dengan alam bisnes nie? Pernah terdengar nasihat, buat bisnes dengan benda yang kau minat. Betul ke macam tu? Kalau aku minat benda tu, macam mana pulak aku nak jual? Pastinya aku sayang kan. Pernah terfikir nak buat bisnes baju bundle, tapi tak tau apa keluasan pasaran barangan bundle di Sarawak nie. Aku sendiri peminat barang barang bundle. Zaman bujang aku, tidak pernah aku ketinggalan untuk melawat kedai bundle kegemaran aku. Seingat ingat aku lah kan, aku tak pernah beri barangan baru kalau tak der keperluan. Semua barangan aku semasa bujang dulu adalah bundle, cuma masa dah kawen nie, bini aku tak gemar sangat aku guna barang bundle. Sebab tu lah aku beli barangan bundle kalau aku nak, tak pernah aku bawak bini aku, sebab aku tau dia tak suka.
Entah lah, semacam ada kepuasan lak bila dapat barangan bundle, kalau nasib betul2 bagus, barangan bundle yang kita dapat adalah sangat berkualiti dan di perolehi dengan harga yang murah sekali. That’s the beauty of bundle hahahahahaha…..Maybe buat kelainan sikit, jualan bundle secara online..Tapi wujud kah kepercayaan pelanggan dengan barangan bundle yang di jual secara online. Bab nie aku sungguh sungguh tak boleh nak jawab sendiri. Mungkin ada lagi yang aku boleh buat secara sambilan, mungkin bukan jualan barangan bundle, mungkin benda lain. Kalau jual manusia, jadi kes lain la pulak… Bercakap pasal dagang manusia, kesian jugak aku dengar kisah Salleh Rambli tu..di tuduh terbabit pemerdagangan manusia. Yang kes naya nya pulak, nak tunggu bicara, tak pasal2 kena reman kat sana dah empat bulan, kesian jugak aku tengok anak bininya muncul kat dada akhbar. Macam kes orang teraniaya pulak dia dah… Jadi, hari ini akan ada satu lagi majlis makan makan kat opis aku. 3 orang budak CBG, dah nak pergi sebab dah dapat kerja tetap. Good for them. Jadi, berkurangan lah jumlah manusia dalam opis aku nie nanti…mintaklah yang baru masuk nanti yang ganti dia orang semua adalah awek awek yang cun….

No comments:

Keluhan rasa anak Sarawak

Akhirnya dapat peluang nak menulis, setelah sekian lama terhenti disebabkan kesibukan. Alhamdulillah kerana masih lagi bernafas, masih lagi...