Wednesday, August 10, 2011

Sama bunyi nya tapi berlainan...


Ada baca akhbar, pasal budak yang mati akibat keracunan barang makan yang di beli kat bazaar Ramadhan tu? Aku memang kesian betul dengan budak tu & family dier. Bila baca berita tu pagi tadik, teringat la aku kat kueh yang aku beli semalam. Dah nak basi. Yang satu tu pulut sambal & yang satu lagi roti yang digoreng tu berintikan sardine aku rasa. Dah lah rasa nya teruk, macam rasa kueh semalam. Saiz pun cinonet jer. Kalau saiz aku tak kisah la, kira anggap aku paham la kan harga barang2 asas nak buat kuih dah naik, tapi pasal kebersihan nie aku ada bengap sikit. Ye la, kalau nak jual barang yang orang ramai makan ..jagalah sedikt kebersihan kan ke baik. Lepas nie, memang aku dah ula was2 nak beli kuih, ye la takut terkena kuih basi lagi…
Sekarang nie dah masuk hari ke 10 puasa, tinggal la 20 hari lagi nak raya..yee haa…semengat beb. Seronok raya sebab layan anak aku la..time nie dier cakap dier puasa yang yok, time dier berbuka pun bila dier rasa lapar, lepas tu sambung balik puasa..kalau la aku boleh puasa camtu kan ke bagus hahahahaha….
Hari Sabtu lepas aku pegi la ke Kem Penrissen, nak carik lauk buka puasa menu dari Semanjung. Yang aku mesti beli adalah ayam percik, bini aku lak mesti pekena nasi kerabu makcik yang jual kat situ yang sedap hingga menjilat pinggan bini aku cakap.
Kat situ jugak ada jual nasib Ambeng, makan dari Johor yang dah siap campur2 lauk tu. Nampak sedap jugak nasik Ambeng nie kan..bila tengok makanan nie, aku cakap lah kat bini aku kat Sarawak ada jugak benda yang hamper sama nama , jugak sedap yang aku tak boleh nak explain..kita sarawakian cakap ”Embeng”..Abis je aku sebut tu, satu tamparan hinggap kat bahu aku, hadiah bini aku..sambil cakap kurang la pahala puasa aku psal sebut benda tu ….( Jgn marah geng…hehehehehe..)..


Ni la rupanya Nasi Ambeng tuuu



Anyway, perut aku dah berbunyi dengan hebatnya sekarang ie sebab sahur magi sup je pagi tadi..rasa2 nya aku akan melahap tahap gaban la petang nie…
Selamat puasa and jangan lupa bayar zakat tahun nie ok..sorang RM6.20 untuk Sarawak…


1 comment:

Coffee Girl said...

hahahaha ... apa itu embeng? sik paham

Selamat Hari Raya Aidilfirtri 1442H /2021- Pandemic Raya yang kedua.

Tersusun rapi sepuluh jari, Bunga melur si bunga melati , Ucapan dihantar pengganti diri, Mohon maaf setulus hati. Assalamualaikum ...