Monday, February 14, 2011

Kes bunuh diri...

Ada dengar berita pagi tadi, ada orang bunuh diri kat jambatan gantung. Lebih2 mengejutkan lagi adalah, orang tu berbangsa Melayu. Agak mengejutkan bila mendengar orang Melayu membunuh diri? Apa yang buat diaorang sampai ambik keputusan sampai macam tu sekali..? Mana pergi keimanan mereka? Kalau dulu, amat jarang kita dengar orang berbangsa Melayu bunuh diri, agama Islam larang kita bunoh diri, langsung tak cium bau syurga beb…amaran dah jelas tapi apahal la jugak masih ada yang buat keputusan nekad macam tu.
Aku ada seorang kawan kat kampong aku bunuh diri. 11 tahun yang lampau. Sampai bila2 pun aku tak akan lupa, sebab ari tu aku daftar diri nak turun keja dengan majikan aku sekarang nie. Sedih jugak beb ilang kawan sekampung yang sama2 main bola n sama2 kejar layang2 putus kat kampong. Alasan dier bunuh diri tu langsung tak masuk akal. Tak payah la aku nak cakap apa. Yang kesian anak dier yang masih kecil tu.
Kadang2 aku terpikir, apa sebab dan musabab orang bunoh diri nie? Mungkin dia orang tak tak nak share masalah dengan orang kot. Ada burok nya jugak kalau main pendam2 masalah nie. Sebab tu lah aku selalu bergurau dengan kengkawan aku , kalau ada masalah boley cakap dengan aku sebab kat sekolah dulu aku masuk kelab PRS ( Pembimbing Rakan Sebaya ). Aku pun tak pasti samada kelab nie masih lagi wujud kat sekolah zaman sekarang nie.
Apa2 pun, pokok pangkalnya, kalau ada masalah tu, rasa2 perlu carik orang berbincang, pergilah carik n luahkan apa yang terpendam dalam hati tu. Jangan samapai mati akal dek kerana masalah , ambik jalan mudah dengan penyelesaian yang amat mudah…

4 comments:

miss nar said...

aok..ptg emarek org ya terjun..ya yang mek dgr2 lah..kakak mek pdh urg ya mabuk..tpi sik tauklah kesasihan cerita ya...mungkin cdak mengambil jalan mudah utk lari dari masalah tanpa memikirkan dosa yg bakal d tanggung...huhuhuhu

Vivian said...

kmk sempat tga rami2 marek..kol 6 gia..jem juak ats jambatan satok ya koh..tga dak bomba..beskal nya tinggal kt jmbatan. org ingt nya saja jak terjun2..bila dah sik timbul2..eemmmmm....

Uncle Seven said...

miss Fida...urang ya mabok..adus2..kes parah ya...
Vivian..cerita yg kamek dengar urang ya tinggalkan motosikal..hehehehehe..sudah beruba suda cerita nya bah...

miss nar said...

k basikal nya..dah d temu nya...yesterday morning mun sik silap kmk..

Selamat Hari Raya Aidilfirtri 1442H /2021- Pandemic Raya yang kedua.

Tersusun rapi sepuluh jari, Bunga melur si bunga melati , Ucapan dihantar pengganti diri, Mohon maaf setulus hati. Assalamualaikum ...