Friday, January 21, 2011

Duit terbang vs duit bertaburan...

Terbaca kisah duit syiling bertaburan kat highway di TV membuatkan aku teringat kisah aku di masa tingkatan 2 dulu. Aku dengan 2 kawan, tengah jalan pegi sekolah, time tu lak sekolah tengah ari. Nak di jadikan cerita, sebuah motosikal ( RXZ kalau x silap ), memecut la, tiba2 kita orang tengok duit note RM1, RM10 & RM50 melayang2. Biasalah time tuu, budak tingkatan 2 tengok mender camtu jadi depan mata tergamam la kejap. Bukan selalu tengok duit melayang depan mata beb. Macam tak cayer je..so tengah kita orang tergamam tu, lalu pulak seorang pakai motosikal, dier berenti dan mula kutipa ambik duit2note yang besar, time tuu aku n the geng masih lagi berdiri , bila tengok kita orang masih lagi berdiri, so lelaki tuu pun sound lah” Aih…apa tunggu agik..putit gik”. Selepas dier cakapmacam tuu…baru la aku n the geng bergerak nak kutip duit..kalau tak silap aku dapat dalam RM20, kawan aku yang sorang tu..the late Allahyarham Hamka dapat dalam RM50 kalau x silap aku. Korang tau je lah..time tu tahun 1989, student dengan duit sebanyak tuu dah di kira OKB segera tuu..
Aku masih ingat time rehat, sempat offer nak belanja kawan2 makan. Balik kepada cerita lepas kutip duit tu tadi, so kitaorang sambung la perjalanan ke sekolah. Then kita oarng perasan yang si empunya wang tuu bawak RXZ dier slow2 sepanjang jalan nak carik wang dier balik, so kita orang pun senyap2 control hepy takut dier perasan yang kutip duit dier…
Nak di jadikan cerita, seminggu2 tuu lah bila time rehat makan macam orang kaya jer…tu kisah yang pertama…nanti kalau ader masa aku cerita lak kes aku jumpa wang RM500 segumpal kat tepi highway di Batu Tiga Shah Alam nun…

2 comments:

Vivian said...

slalu juak nemu duit!! dlok slalu main tepi rumah org..bwh rumah..ngutip duit guguk..syiling2 jak..

Uncle Seven said...

Vivian..sik juak selalu..cuma 2 kali jak yang di kira major discovery hehehehe...

Selamat Hari Raya Aidilfirtri 1442H /2021- Pandemic Raya yang kedua.

Tersusun rapi sepuluh jari, Bunga melur si bunga melati , Ucapan dihantar pengganti diri, Mohon maaf setulus hati. Assalamualaikum ...