Thursday, November 18, 2010

Aku dan prinsip aku ...( wasehhhhhhhh......)

Tengah ilek nie, so nak di jadikan cerita, aku merondalah di alam maya dunia internet. Pegi baca blog orang, surf itu, surf ini. So aku terjumpa satu web nie lah. Macam laman sembang lah, u boleh uplod aper2 jer..orang Sarawak buat nie. Aku kira tabik springlah dengan si empunya laman nie, tapi yang x bestnyer, setengah2 ahli dier tu tangkap uplod citer yang tak terbukti lagi kebenarannya. Ada lak yang uplod citer yang memang tak betul langsung. Aku malaslah nak sebut aper. Tapi la kan, bukan ke tak baik kita uplod citer2 yang belum pasti kebenaran nya dan citer yang kita memang sendiri tau tak betol untuk tatapan orang lain. X best la kan.
Kalau benda tu suatu fitnah, bukan kah kita telah memanjangkan lagi citer fitnah tu..ish2 tak baik la kan. And kalau kita sebarkan pulak yang sememang nya cerita yang di sebar itu adalah rekaan semata2, yang mengapi-api kan sesama saudara seagama, kan ke lagi naya. Aku tau lah, itu hak peribadi, tapi bagi aku, kita as blogger kenak ada etika, kita kena jujur dalam membuat posting. Janganlah sekadar buat posting nak glamer sedangkan yang di post tu totally hampeh. Aku tak la baik sangat tapi aku berpegang pada prinsip aku sendiri, iaitu kalau nak buat story, samada dari pengalaman sendiri, mengomen apa yang berlaku di sekeliling itu dari kacamata aku sendiri dengan syarat aku tak meyinggung sapa2 le kan.
Bukan nya apa. Every time aku baca bloggers buat macam tu, aku rasa diaorang nie, saja jer nak carik nahas & glamer murahan.
Bagi aku, bloggers kena ada prinsip Rukun Negara yang nomor lima tu…Kesopanan & Kesusilaan. Sebab aku dapat tengok, Rukun Negara yang nomor lima tuh dah kurang di amalkan oleh kiter nie sumer kan..

Love, Peace & Harmony…

No comments:

Selamat Hari Raya Aidilfirtri 1442H /2021- Pandemic Raya yang kedua.

Tersusun rapi sepuluh jari, Bunga melur si bunga melati , Ucapan dihantar pengganti diri, Mohon maaf setulus hati. Assalamualaikum ...